We begonnen de ochtend door een kijkje te nemen bij de batikfabriek. Hier worden batikdoeken met de hand 'geschilderd' of gegeweefd. Wat een precies werkje is dat zeg, je hebt er een hoop geduld voor nodig! We hebben ook nog door de winkel rondgelopen maar uiteindelijk niks gekocht. Er hingen wel prachtige doeken!
Om half 10 sloten we aan bij de Barung dans. Een dans die een verhaal verteld over het goed en het kwaad. In het begin vond Danique het wel een beetje eng, de klapper geluiden die de barong maakte en ze moest er zelfs een beetje om huilen. Aan het einde van het stuk wees ze zelfs al roepend 'spook' (ivm het masker) als hij het toneel weer opkwam, dus uiteindelijk heeft ook zij er van genoten! De bewegingen waren prachtig en het was erg mooi om te horen wat voor muziek het orkest de hele voorstelling speelde.
Onderweg naar Tabanan waar we een familie zouden bezoeken zijn we nog gestopt bij een zilverfabriekje. Een echt monnikenwerkje en ook hier wordt weer veel geduld gevraagd! Knap om te zien hoe dit precies in zijn werk gaat en hoe precies de meneer die dit zat te doen dat kan!
Ik ben nog verwend met een mooi paar oorbellen!
We reden door richting Tabanan en kwamen onderweg velden met chilipeper tegen!
Aangekomen in Tabanan bij de familie waar we de rest van deze onvergetelijke dag zouden doorbrengen werden we warm welkom geheten met koffie, thee en een schoteltje met lekkere zoete hapjes. De vrouwen waren bezig met vlechten voor de aankomende ceremonie vanwege volle maan en ik kreeg ook wat verschillende vlechttechnieken om te proberen en zodoende leerde ik dus 'even tussendoor' vlechten met bananenbladeren.
Danique had meteen al genoeg mensen om mee te spelen! Iedereen liep met haar er weg, en er was ook een jongetje van haar leeftijd, Randy, het was eerst even heel verlegen en aftasten maar als snel hebben die 2 heerlijk gespeelt! Het was echt heel leuk om te zien hoe lief iedereen voor Danique was en hoe heerlijk zij los kwam!
We mochten ook een kijkje nemen in de keuken. Er werd op houtsvuur gekookt in een primitieve keuken, maar dat heeft juist zo zijn charme! Ik mocht 'brikadel' maken. Een soort koekjes van mais, ei en kruiden. Danique was dol op de Brikadel en heeft er wel 4 gegeten! Vlak daarna heeft ze ook nog een verse banaan weg zitten werden en later op de dag nog een!
Tobias maakte Sateh van gehakt en roosterde dit zelf boven een klein houtskool bbq'tje. Dat laatste vond Danique wel interessant en kwam erbij zitten.
Als laatste moesten we natuurlijk ook een toetje maken. Gemaakt van cassavewortel, palmsuiker en banaan maakte we een soort kleefpannekoekjes en kleefpakketjes gestoomd in bananenblad.
Nadat wij een klein idee hadden gekregen van het koken in een traditionele Indonesische keuken kregen we een heerlijke rijsttafel. Alles was vers gemaakt en super mooi opgemaakt met alleenmaar natuurlijke materialen! (de bakjes waar de gerechtjes inzitten zijn gemaakt van bananenblad)
Tijdens onze maaltijd kwam een van de 'tantes' nog even voorbij lopen met een grote stapel hout en bananenbladeren op haar hoofd
En na het eten kregen we te zien hoe het koffieproces precies in z'n werk gaat. Van de koffiebessen aan de boon die gedroogd worden, vervolgens worden fijngestampt (wat Tobias mocht doen)
waarna ze gebrand werden en daarna weer fijngestampt werden, dit maal was dat mijn beurt.
Na het 2e keer fijnstampen werd de koffie nog gezeefd en was de koffie klaar! Nog fijner van structuur als bij ons in de supermarkt!
We kregen onze koffie aan het eind mee in een zakje, zodat we het thuis nog eens konden proeven!
Als laatste werd onze conditie nog even als proef op de som genomen. We kregen een mooi punthoedje op en een wandelstok om te beginnen aan de jungle/sawa trekking van zo'n 1,5u.
We kregen uitleg op de sawa's en over alles wat er verder nog groeide en verbouwd werd (bijvoorbeeld kousenband en waterspinazie)
Halverwege de tocht stopte we in het ravijn midden in de junglestrook waar een van de 'ooms' zo de boom in klom (OP ZIJN BLOTE VOETEN!!!) om voor ons een verse kokosnoot te plukken. Deze werden opengesneden en we mochten het sap opdrinken en de binnenkant uitlepelen. hmmmm heerlijk zo vers krijg je ze verder nergens!
We vervolgde onze tocht over smalle paadjes door de rijstvelden en we moesten ook 2 keer over een smal en instabielbruggetje oversteken, gelukkig hadden we een goede wandelstok bij ons hihi. We kwam onderweg nog cacaobomen tegen waarvan we de bonen mochten 'afsabbelen'. Het binnenste van de boon kun je namelijk niet eten, dat wordt gedroogd en chocolade van gemaakt maar het buitenste vruchtvlees smaakt zoetzuur naar passievrucht! Ook kwamen we bananenbomen, papayabomen, doerianbomen en nog een fruitsoortbomen (ik ben de naam vergeten) tegen.
De tocht was goed te doen, maar we hadden wel een opfrisbeurtje nodig aan het eind! Gelukkig stond er al gekoeld water en vers fruit voor ons klaar toen we terugkwamen..
Het was een geweldige dag en het is echt onvergetelijk hoe gastvrij en speciaal het is om zo bij deze mensen thuis te mogen kijken. De mensen zijn zo open, zo lief en zo zorgzaam. Wij waren ook pas de 3e 'groep' toeristen die bij hen thuiskwam, kun je nagaan ;)
Ateng had beloofd ons aan het eind van de dag in ons nieuwe hotel af te zetten. Onderweg kwamen we deze fietser met zijn mandjes en hoedjes nog tegen. We zijn ondertussen aangekomen in ons nieuwe hotel, maar het was al donker. Het ziet er super goed uit en de douche was heerlijk! We zijn benieuwd hoe het bed slaapt en hoe het er morgen uitziet bij daglicht.
Morgen weer op tijd op, want we gaan naar de olifanten!

1 opmerking:
Ik heb alles gelezen en nergens een bericht achter gelaten, foei ansje!!! Wat een super dag zo met de familie! En wat ziet dat eten er geweldig uit zeg!!
xxx
Een reactie posten